Selv en god ordning kan altid blive bedre

fredag d. 14. juni, 2019

Scania har fået ny pensionsordning efter en udbudsrunde, der har skaffet bus- og lastbilsproducenten »overraskende mange« forbedringer.

Af Martin Wex

De troede egentlig, at de havde en god og optimeret pensionsordning, men Willis Towers Watsons analyse af Scanias eksisterende ordning viste, at der var mange muligheder for at skabe forbedringer for både virksomheden og medarbejderne.

»Vi var generelt rimelig godt tilfredse med vores ordning, og jeg må ærligt erkende, at jeg havde lidt svært ved at tro, at der var så meget at komme efter. Men det viste sig, at der var både stort og småt, der kunne blive bedre. Det var meget overraskende,« siger HR Manager Anders Cortnum fra Scania.

Scania havde haft den samme pensionsordning i otte år og var allerede nået til en erkendelse af, at det nok var på tide at se nærmere på ordningen. Derfor var det god timing, da Willis Towers Watson henvendte sig med et tilbud om at foretage en analyse af pensionsordningen.

Et værdifuldt samarbejde
Det blev startskuddet til et koordineret samarbejde, der foreløbigt er mundet ud i et udbud af ordningen, indgåelse af en ny og bedre pensionsaftale og en beslutning om, at det fremover er Willis Towers Watsons pensionsrådgivere, der skal rådgive Scanias medarbejdere om deres personlige pensionsforhold.

»Det har været et meget værdifuldt samarbejde. Vi har fået de forbedringer, vi blev stillet i udsigt, og oplever helt klart, at vores ordning har fået et væsentligt løft på mange parametre. Willis Towers Watson er vores 'vagthund' over for pensionsselskabet. De har kræfterne, indsigten i markedet og tålmodigheden til at blive ved med at presse på for at få den helt rigtige aftale. Det havde vi nok ikke selv været i stand til,« siger Anders Cortnum.

Glade medarbejdere
Rådgivningen af virksomhedens medarbejdere er også kommet godt fra start. Mange har sagt ja tak til tilbuddet om at tale med en rådgiver fra Willis Towers Watson, og tilfredshedsundersøgelsen blandt medarbejderne viser, at den gennemsnitlige tilfredshed ligger på 6,6 på en skala fra 1 til 7, hvor 7 er bedst.

Det stemmer godt overens med det, Anders Cortnum hører og ser ude i virksomheden.

»Tilfredshedsundersøgelsen taler jo sit eget tydelige sprog, men jeg hører også, at rådgiverne er professionelle, meget nærværende og upartiske. Vores medarbejdere får ikke proppet noget ned i halsen. De medarbejdere, der har valgt at få seniorrådgivning, fortæller også, at det har været rigtig godt, selv om de selv har skullet betale for den ekstra service,« siger Anders Cortnum og påpeger, at medarbejderne har fået flere valgmuligheder i den nye ordning.

Samlet set er han vældig godt tilfreds med samarbejdet.

»Vores ordning har først og fremmest fået et kvalitetsmæssigt løft, men det har også været en økonomisk gevinst. Vi kan jo se sort på hvidt, hvad vi har sparet i forhold til pensionsselskabet. Så selv om det selvfølgelig ikke er gratis at have en mægler på, så har det samlet set været en klar gevinst,« siger Anders Cortnum.

Scania har også fået forhandlet en ny og forbedret behandlingsforsikring på plads.

martin.wex@willistowerswatson.com