God indretning af hjemmearbejdspladsen

fredag d. 8. maj, 2020

Corona-krisen og den delvise nedlukning af samfundet har betydet, at mange mennesker må arbejde hjemmefra. Her får du syv råd til at imødekomme nogle af de ergonomiske udfordringer, som hjemmearbejdet skaber.

Mange må for en tid undvære deres daglige kontorplads med kontorstol, hæve-/sænkebord og korrekt indstilling af arbejdsstationen. De arbejder nu hjemmefra, hvor de ikke har indrettet en kontorplads i samme standard som på arbejdspladsen, og risikoen for fysiske smerter og skader som følge af mange timers stillesiddende arbejde er øget.

Fysioterapeut og osteopat Kasper Nielsen fra Nielsen Care er Willis Towers Watson samarbejdspartner på det fysiske sundhedsområde, og han giver syv råd til, hvordan man kan indrette sin hjemmearbejdsplads for at minimere risikoen for fysiske skader.

1. Stolen: Vælg en stol, der giver støtte i lænden og understøtter ryggens naturlige svaj. En
kontorstol er bedst, men en spisebordsstol kan også bruges – eventuelt med en pude i ryggen.

2. Sædet: Hvis du har mulighed for det, så vip stolens sæde fremad – ellers brug en pude. Det åbner
hoften og understøtter ryggens naturlige svaj.

3. Skærmen: Sørg for, at skærmen er cirka en armslængde fra hovedet.

4. Bordet: Vælg et bord med en højde, hvor du kan sidde med albuerne i en vinkel på lidt over 90 grader, når de hviler på bordpladen. Læg eventuelt bøger under bordbenene for at løfte bordet.

5. Kroppen: Sid ikke ned hele dagen, men sørg for at bevæge dig. Du kan finde korte træningsprogrammer, der styrker nakke og skuldre på www.pulsenop.dk

6. Armene: Hold armene ind til kroppen.

7. Nakken: Indstil skærmen i en højde, hvor du kigger ind i skærmens øverste kant, når du ser lige ud. Det er med til at holde nakken i en neutral position. Stil eventuelt den bærbare pc på en stabel bøger, og brug et eksternt tastatur.