»Jeg har fået så god rådgivning, at man tror, det er løgn«

tirsdag d. 2. maj, 2017

Det var et brev, der fik Per Larsen fra Jysk til at ringe til Willis Towers Watson. Det var i februar 2015, og på det tidspunkt havde Per arbejdet som butikschef i Jysk i 23 år. Men nu havde hans liv taget en drastisk vending, da han i en alder af 42 år var blevet diagnosticeret med sklerose og nu skulle til at håndtere sin sygdom i forhold til arbejdsgiver og offentlige instanser. Derfor ville han undersøge, om tilbudet om uvildig rådgiving, der var beskrevet i brevet, var relevant for ham.

»Når man kommer fra at arbejde med 200 kilometer i timen og får sådan en dom – hvad gør man så? Jeg er aldrig gået meget til lægen i mit liv, og jeg kendte slet ikke til reglerne på området,« fortæller Per Larsen.

Brevet havde han modtaget, fordi hans arbejdsgiver tidligere havde bedt Willis Towers Watson om at hjælpe med at anmelde en kritisk sygdom for Per Larsen. Når sådan en skade anmeldes, følger socialrådgiveren fra Willis Towers Watson herefter op på, om medarbejderen også bliver sygemeldt som følge af diagnosen, fordi det kan have betydning for de øvrige forsikringer, der kan komme i spil. Per ringede til telefonnummeret i brevet, og det er han stadig taknemmelig for den dag i dag.

»Jeg har fået så god rådgivning, at man tror, det er løgn. Da jeg ringede og fik kontakt til en socialrådgiver hos Willis Towers Watson, tror jeg, vi talte sammen i mere end to timer. Hun var meget systematisk i sin tilgang, og det bedste var, at jeg kun skulle gøre én ting ad gangen. Hun fulgte mig over et år. Hvis jeg for eksempel skulle have et svar fra kommunen, så kunne det tage 1-2 måneder, før jeg fik svar. I den venteperiode behøvede jeg ikke at tænke på de forsikringstekniske forhold ved min sygdom. Det tog meget af stressen ud af min situation, og det gav mig overskud til ikke at blive mere syg. Da svaret fra kommunen så kom, så skulle jeg ringe til hende igen. Og så sagde hun 'godt, det næste, du skal gøre, er det her'. Det kunne være, at jeg så skulle gå til min arbejdsgiver eller noget andet,« fortæller Per Larsen.

Eneste mægler med socialrådgivere
Willis Towers Watson har som den eneste uvildige mægler socialrådgivere ansat til at hjælpe virksomheder og deres medarbejdere ved sygdom og skade. Det betyder, at man kan blive rådgivet og hjulpet med at navigere i krydsfeltet mellem forsikringsbestemmelser og lovgivning. Socialrådgiveren hjælper medarbejderen med at afklare, hvilken dokumentation de skal have på plads hvornår, for at eksempelvis jobcentreret kan afgøre en sag. Det, at både rådgivningen og processen blev brudt ned i små systematiske skridt, var en stor hjælp for Per.

»Som leder gennem mange år er jeg vant til at spørge ind, og når jeg ville teste socialrådgiverens råd for at høre, om man ikke også kunne gøre sådan eller sådan, var hun meget klar i sin respons. Hun havde tydeligvis det store overblik og var hele tiden et skridt foran. Det betød, at jeg ikke behøvede at undersøge noget selv. Og det er godt, når man har fået en diagnose, som den jeg har fået. For uden den rådgivning havde jeg selv skullet finde frem til alle tingene og skyde i både øst og vest. Det ville have været stressende, og under stress udvikler sklerosen sig mere,« siger Per Larsen.

Arbejder i dag på hovedkontoret i Jysk
Da Per Larsen fik diagnosen sklerose blev han spurgt, om han ville fortsætte som butikschef. Det ville han gerne i starten, men han fandt hurtigt ud af, at det blev for stor en belastning. I dag arbejder han som salgskonsulent i B2B-afdelingen på hovedkontoret i Jysk.

»I mit sygdomsforløb har rådgivningen fra Willis Towers Watson været det element, der har været mest værdifuldt. Rådgiveren, der har fulgt og hjulpet mig, har været god til at tale med om både facts og følelser, og det har været fantastisk. Det hører med til historien, at jeg med min ansættelse i Jysk har været virkelig godt stillet. Jeg er garanteret en uforandret levestandard, til jeg bliver pensionist, fordi jeg har været godt forsikret. Det hjælper altså på det, når man ikke skal bekymre sig om økonomien. Det kan godt være, at jeg er syg, men i det mindste kan jeg stadig tage min familie på ferie,« siger Per Larsen.

Målet med den personlige rådgivning hos socialrådgiverne i Willis Towers Watson er, at medarbejderen får fuldt overblik over sine muligheder og får truffet den bedste beslutning. Ring eller skriv til din faste kontaktperson hos Willis Towers Watson, hvis du ønsker at vide mere.

Af Kristine Seest, Willis Towers Watson